KEN JE MAXIMALE HARTSLAG

KEN JE MAXIMALE HARTSLAG

DSC_0440Vanochtend zijn we met een aantal ZDR-ers een testloop gaan doen om onze maximale hartslag te bepalen. Omdat de dijk, ivm het beetje sneeuw wat er was gevallen, toch wat te glad was om te lopen, hebben we ons opwarmrondje onderaan de dijk gedaan. Al met al toch 5 km gelopen.

Ook nu werd weer duidelijk dat de maximale hartslag voor iedereen verschillend is. Vandaag was de max. gemeten HS 189 en de laagste gemeten max HS 177. Let op dat je wel uitgerust moet zijn en geen koorts / griep onder de leden moet hebben alvorens je zo’n test doet. Ga niet zo maar uit van een gemiddelde of een berekening maar meet zelf je eigen maximale Hartslag.
En wat kun je hier nu mee… veel van alle tempo’s zijn afgeleid van je maximale HS. Hieronder volgen er een paar.

90% van je max HS is je anaerobe drempel, oftewel je omslagpunt. Blijf je onder deze waarde dan kan je dit lang volhouden. Kom je er boven dan verzuren je spieren, (je lichaam is niet meer in staat het geproduceerde melkzuur te verwerken)

85% van je max HS zou je HS moeten zijn waarin je een marathon zou moeten kunnen lopen.

Tempo 1 (D1) – 55 – 65 %  (hersteltraining)

Tempo 2 (D2) – 65 – 80 %  (extensieve duurtraining)

Tempo 3 (D3) – 80 – 90 %  (intensieve duurtraining)

Tempo 4 (D4) –  90 – 100% (weerstandstraining)

Meer informatie kan je vinden op www.runinfo.nl