KOUD? DOE JE WARMING-UP THUIS

KOUD? DOE JE WARMING-UP THUIS

DSC_0193In de wintermaanden komen sommige lopers bijna de deur niet uit. Die ontwaken pas na het begin van de zomertijd.
Waar is dat goed voor? Niet voor je conditie, niet voor je gezondheid en strakke lijf, ook niet voor je humeur, noem maar op.

Blessure
Een van de gehanteerde excuses om het erbij te laten zitten is: je zou gemakkelijk geblesseerd raken. Daar is echter van alles tegen te doen.
Koude spieren zijn kwetsbaar, zeker weten, maar waarom zou je met koude spieren op pad gaan? Uiteraard moet je je eerst goed aankleden. Voldoende laagjes is het advies, van goed ademende materialen.
Kleed je echter ook niet te dik aan. Binnen tien minuten ben je normaal gesproken een stuk warmer en kunnen soms je handschoenen al weer uit.

Binnen opwarmen
Doe eventueel eerst thuis een warming-up, zo adviseert trainingsdeskundige Rob Veer: ‘De soepelheid van je spieren hangt af van je lichaamstemperatuur en de doorbloeding, en niet zozeer van hoe koud het buiten is.’
‘Opwarmen kun je ook gewoon thuis doen, tussen de schuifdeuren. Zet de bloemenvaas aan de kant, zwaai wat met je armen en benen, doe wat zonnegroetjes en sluit af met een paar rustige versnellingsloopjes op de plaats.’